De meeste sectoren van de technologische industrie zijn te weinig bekend op de arbeidsmarkt in ons land. Voor werkgevers in deze sectoren is dit uiteraard een handicap als ze een ruim publiek willen aantrekken. Om de bekendheid te verbeteren moet meer worden geïnformeerd over wat in deze sectoren gebeurt, wat de vacatures en de uitdagingen zijn.

Dit is een van de conclusies van de derde editie van de attractiviteitsbarometer van Agoria die door ons expertisecentrum Talent & Arbeidsmarkt werd opgesteld op basis van een in september 2016 georganiseerde online enquête bij een representatieve steekproef van de actieve bevolking (1001 respondenten). Hierna lichten we enkele highlights toe.

Notoriteit en imago van de sectoren

  • Er is een groot verschil in kennis van de verschillende sectoren bij de respondenten. De ICT-sector is nog altijd de bekendste met een notoriteitsscore van 43%, wat nog altijd minder dan de helft van de steekproef is. De sectoren Energy systems & solutions en Environment systems & solutions zijn bij 1/3 van de respondenten bekend. Het kennisniveau van de meeste sectoren blijft vrij beperkt en is in vergelijking met 2015 niet significant gestegen.

  • Vier sectoren blijken bijzonder aantrekkelijk te zijn want meer dan 60% van de respondenten zegt zeer of vrij geïnteresseerd te zijn: Energy systems, Environment systems, ICT, Aeronautics.

  • Als ze de sectoren kennen, vinden de respondenten in 2016 de meeste sectoren aantrekkelijker dan vorig jaar (behalve voor de vliegtuigbouwsector). Bijna alle sectoren overschrijden de attractiviteitsdrempel van 50%.

  • De meeste sectoren en de bijbehorende beroepen zijn bij de hele bevolking weinig tot niet aantrekkelijk. 7 van de 10 sectoren zijn enkel aantrekkelijk bij minder dan 15% van de bevolking. Dit is vooral te wijten aan het feit dat de sectoren te weinig bekend zijn bij het grote publiek.

Criteria bij de keuze van een werkgever

  • De belangrijkste criteria bij minimum 60% van de mensen zijn stabiliteit/werkzekerheid, werksfeer, evenwicht werk/privé, loonpakket en dichtbijheid van woonst.

  • De bedrijfsgrootte is een criterium dat in de keuze van een nieuwe werkgever steeds meer aan belang wint: 40% vindt het belangrijk tegenover 35% in 2014. Met 35 % van de stemmen verliezen de kmo’s hun leidersplaats wat voorkeursgrootte betreft aan de middelgrote ondernemingen met 50 tot 249 werknemers, die bij 37% de voorkeur genieten. Grote ondernemingen met meer dan 250 werknemers worden minder populair (28% tegenover 33%).

Zoeken naar werk

  • Internet is de eerste bron van informatie over een bedrijf, of dat nu via de bedrijfswebsite gaat (75%), via een zoekmachine (61%) of het raadplegen van online vacatures (47%).
  • "Word of mouth", d.w.z. inschakeling van netwerken van vrienden, collega’s en kennissen om hun mening te kennen of voordeel te halen uit hun ervaringen, is ook een belangrijke bron voor wie inlichtingen wil inwinnen over een mogelijke toekomstige werkgever.
  • Spontaan solliciteren is een alternatief dat door 42% van de respondenten overwogen wordt, terwijl 33% van hen zich bereid verklaart om tijdens een jobbeurs de stand van het bedrijf te bezoeken.
  • Om een waarschijnlijke werkgever in spe goed te leren kennen en zich vertrouwd te maken met zijn of haar werkomgeving, wenst meer dan 1 kandidaat op 2 vóór alles dat bedrijven hun deuren openen om te kunnen ontdekken zoals ze werkelijk zijn.

Download hier een PPT-presentatie met alle resultaten van de enquête.

Hoe helpt Agoria u om als werkgever aantrekkelijker te worden?

  • Door u met een toolbox te helpen uw 'employer branding' op een gestructureerde en methodische manier te ontwikkelen.

  • Door u met de 'Agoria company tours' te helpen opendeurdagen te organiseren en door in contact te brengen met jongeren die in uw bedrijf geïnteresseerd zijn.

  • Door een online platform (Kazi) ter beschikking te stellen waar u makkelijk geschikte kandidaten of studenten vindt.

  • Door allerlei activiteiten te organiseren om het imago van de technologische industrie te verbeteren.

  • Door een bepaalde sector extra in te kijker te zetten met specifieke acties zoals bijv. 'Make it in Belgium' en 'beautomotive.be'.