De precisie van een grassprietje, een besparing op werk, tijd en energie en geen afval. Belrobotics heeft voor een revolutie gezorgd op vlak van onderhoud van sportterreinen dankzij zijn innovatieve en unieke oplossing: de robotmaaiers die volledig zelfstandig instaan voor het onderhoud van grote terreinen.

Deze Belgische innovatie is zonder aarzeling gelanceerd op de Europese markt. Sinds begin jaren 2000 bespeelt Belrobotics de markt van robotmaaiers. Vandaag is Belrobotics lid van de Japanse gigant Yamabiko Corporation en een essentiŽle speler in het onderhoud van sportterreinen met een wereldwijde reputatie. Elk jaar worden in Europa meer dan 500 maairobots van Belrobotics verkocht. In Duitsland worden zoín 400 voetbalvelden onder handen genomen door de zelfstandige robots die zorgen voor een perfect gemaaid gazon, zonder tussenkomst van personen.

Maar voor dit paradepaardje van de Belgische maakindustrie stopt het hier niet. De ambitie luidt om wereldleider te worden. ďBinnenkort willen wij de markten buiten Europa veroveren, de VS en AziŽ komen in ons vizierĒ, vertelt Diederick Geerinckx, Sales Director Belrobotics.

Parallel hiermee ontwikkelen de ingenieurs van Belrobotics, in samenwerking met onderzoekscentra en universiteiten, een nieuwe, nog innovatievere generatie robots, voornamelijk op het niveau van de gebruikerservaring. ďDe transitie die ons te wachten staat, kan je vergelijken met de evolutie van de Nokia 3310 naar de smartphone. Morgen zullen onze robots uitgerust zijn met een intuÔtievere interface en een app waarmee je de robot van op afstand kunt bedienen. De robots zullen bovendien in staat zijn om een rapport op te maken van de staat van het terrein. Kortom, wij stappen volledig mee in de wereld van het Internet of ThingsĒ, aldus Diederick Geerinckx.

Ontdek andere parels van de Belgische technologische industrie op www.makeitinbelgium.be