“Elektrisch voertuig is product van de toekomst, ons land mocht deze boot niet missen”

 

“Dat een premium autoconstructeur als Audi voor ons land kiest als productieplaats van zijn nieuwe vlaggenschip, is een fantastisch signaal,” vindt Marc Lambotte, CEO van Agoria. De technologiefederatie feliciteert de directie en de medewerkers van Audi Brussels met de toekenning van de productie van de Audi SUV E-tron. “Het elektrische voertuig is het product van de toekomst. De toekenning is goed nieuws voor Audi Brussels, maar ook voor de rest van onze economie. Het gaat immers om de lancering van een nieuw hoogtechnologisch voertuig waarbij ons land zich internationaal kan profileren als een betrouwbare partner voor deze technologie. Deze boot mocht ons land niet missen en we moeten nu verder werken om nieuwe investeringen in deze technologie aan te trekken en te ondersteunen.” 

Dat Audi dit model aan de fabriek in Brussel toewijst, is voor Agoria geen verrassing: niet alleen werd de fabriek de jongste jaren voortdurend gemoderniseerd, maar ook op het vlak van kwaliteit en productiviteit gooien de medewerkers van Audi Brussels hoge ogen. Door te kiezen voor Audi Brussels bevestigt Audi zijn langetermijnvisie voor de Belgische vestiging.  Al vanaf het voorjaar van 2016 zullen de fabriek en zijn mensen stap voor stap worden klaargestoomd voor de opstart van de productie. Zo zullen de eerste opleidingen voor de medewerkers al tegen de zomer van 2016 worden ingepland.

 

Internationaal visitekaartje

Lambotte benadrukt ook het belang voor onze economie van deze beslissing: “Het is een internationaal visitekaartje en bewijst dat ons land een goede reputatie heeft als het gaat om hoogtechnologische productie. We moeten nu wel verder werken om deze reputatie waar te maken. Zo moeten de overheden in ons land echt werk maken van de vergroening van het wagenpark en de infrastructuur. Ook zijn de recent aangekondigde maatregelen rond de taxshift en het gestaag verder wegwerken van de loonkostenhandicap erg belangrijk om nieuwe internationale investeerders aan te trekken.” 

Lambotte wijst er op dat ons land veel potentieel heeft om een nieuwe economische waardeketen uit te bouwen met bestaande en nieuw aan te trekken bedrijven rond een groene en slimme mobiliteitsindustrie. “Ons land herbergt naast Audi nog enkele sterke spelers die op het vlak van elektrische voertuigen hun sporen hebben verdiend.  Zij zijn volop bezig met de transitie van de Belgische voertuigindustrie naar een groene en slimme mobiliteitsindustrie.” 

Belgische bedrijven nemen lead

Sinds geruime tijd trekt Van Hool de kaart van hoogwaardig en milieuvriendelijk openbaar vervoer.  Vandaag al rijden er in de historische binnenstad van Brugge drie elektrische Van Hool stadsbussen die draadloos via inductie worden opgeladen. Daarnaast leidt Van Hool het Europese project 3EMotion, waarin het bedrijf 21 waterstofbussen zal leveren die ingezet worden in Rotterdam, Londen, Antwerpen, Cherbourg en Rome.  Met de EquiCity beschikt Van Hool over een vernieuwend concept voor hoogwaardig milieuvriendelijk openbaar vervoer, dat zowel van een hybride, batterij-elektrische als waterstof aandrijfsysteem kan worden voorzien. 

Ook VDL Bus Roeselare maakt een dergelijke evolutie door.  Zij werden door moederhuis VDL aangeduid als competentiecentrum èn productielocatie voor alle toekomstige elektrische stadsbussen. Onlangs haalde het bedrijf nog een order binnen van 6 batterij elektrische stadsbussen voor Keulen in Duitsland.  Daarnaast exploreert VDL de piste van autonome voertuigen, waarbij onder impuls van Flanders Make eerste onderzoeken zijn opgestart. 

Maar ook de Belgische toeleveranciers in de voertuigindustrie zijn succesvol bij het introduceren van groene technologie: 

Umicore levert materialen voor de productie van lithiumbatterijen en beschikt in Hoboken over de modernste fabriek voor de recyclage ervan. 

Recent koos de Zwitserse batterijfabrikant Leclanché ervoor om via de overname van Trineuron uit Malle zijn applicatieontwikkeling in Turnhout te huisvesten. 

Punch Powertrain ziet de afzet van zijn hybride aandrijflijnen bij de Chinese automobielfabrikanten gestaag toenemen, waardoor het bedrijf zijn omzet tegen 2020 zal verdubbelen. 

PEC uit Leuven ontwikkelt en levert dan weer machines die Nissan toelaten meer performante batterijcellen te produceren voor de volgende generatie Nissan Leaf. 

Tot slot bereidt Volvo Cars eveneens een nieuw gamma voor dat vanaf 2017 in Gent zal worden gebouwd.  De nieuwe modellen maken gebruik van het nieuw ontwikkelde “Compact Modular Architecture (CMA)”-platform dat vanaf de conceptfase voorzien is voor elektrificatie.  De Gentse fabriek zal daarmee in staat zijn om met deze nieuwe modellen ook plugin hybrides en puur elektrische modellen te produceren.