Agoria heeft op 28 november jl. in Berlijn deelgenomen aan de Hub Conference van onze Duitse zusterorganisatie BitKom. Meer dan 180 sprekers lichtten er de uitdagingen toe die de toenemende digitalisering met zich meebrengt. Ze stelden innovatieve business-ideeŽn voor en demonstreerden mogelijke toepassingen van nieuwe technologieŽn.

Het congres lokte dit jaar voor het eerst meer dan 2.000 bezoekers. Samen vormden die een zeer divers publiek van professionals die al dan niet rechtstreeks de digitale transformatie vorm geven: managers en politici, wetenschappers en IT-experts, gevestigde bedrijven en start-ups.

Onder de sprekers die het over digitalisering van bedrijven en sectoren hadden, bevonden zich o.a. Carsten Kengeter, voorzitter van de Raad van Bestuur van Deutsche BŲrse, TUI CEO Friedrich Joussen en Frank StrauŖ, de topman van Deutsche Postbank. Daarnaast was er o.a. ook het Innovatorsí Pitch-gedeelte, waar startende ondernemers hun business-ideeŽn rond de themaís Digital Health, Internet of Things en Mobility toelichtten. Die hub werd door in totaal 400 start-ups bezocht.

Voorts kwamen op de 6 podia van de conferentie nog heel andere wat themaís aan bod, waaronder Ďslimme mobiliteití, Ďbio-informatica voor toepassingen in de geneeskundeí en Ďde nieuwste toepassingen voor 3D-printingí. Een ander Ďhot topicí was de impact van nieuwe technologieŽn op de arbeidsmarkt, met in het brandpunt van de aandacht ontwikkelingen zoals de opkomst van robots en artificiŽle intelligentie.

In de presentaties en panelgesprekken over fintech en blockchains werd bekeken hoe digitale technologieŽn voor een revolutie kunnen zorgen in de financiŽle en andere sectoren. Meer dan 30 bedrijven toonden in de Market Place nieuwe prototypes en demoís van toegepast onderzoek, waaronder diverse robot- en VR-oplossingen.

De impact van digitalisering op de bedrijven

Organisator BitKom zelf onthulde tijdens het event de resultaten van een Duits onderzoek waaruit blijkt dat digitale technologieŽn zoals 3D-printing, Virtual Reality en cognitief computergebruik op de drempel van de doorbraak staan. Hoewel vandaag nog maar 5% van alle bedrijven in Duitsland gebruikmaakt van 3D-printing, geeft 20% aan dat ze dit wel overwegen of er zelfs al concrete plannen voor hebben naar de toekomst toe. In de maakindustrie gebruikt al 16% van de bevraagde bedrijven 3D-printing, en geeft nog een bijkomende 40% aan dat ze plannen in die richting hebben. Virtual reality is nog minder ingeburgerd: slechts 2% van de bevraagde bedrijven gebruikt dit al en 11% van de bedrijven verkent er de mogelijkheden van. Slechts 1% van de respondenten maakt al gebruik van cognitive computing of artificiŽle intelligentie, al staat 7% op het punt om dit in te voeren in de eigen organisatie.