Als er nog aarzelingen waren om volop de kaart van sociale media te trekken in een B2B-omgeving, dan worden die snel van tafel geveegd wanneer u de deuren van EASI opent. Twitter, LinkedIn, maar ook Facebook en Instagram maken integraal deel uit van de communicatiestrategie van dit bedrijf met 170 medewerkers, dat actief is in de sector computerdiensten. Florence Cooreman  (foto), bevoegd voor de bedrijfscommunicatie, onthult ons enkele bedrijfsgeheimen.

BasisingrediŽnten: de inhoud...

De rubriek Blogs is een van de meest bezochte onderdelen van de website easi.net. Experts schrijven niet alleen artikels over het bedrijf maar ook over elke productlijn (accounting, security, mobile ...).

Ö en de motivatie van de auteurs

Het gaat om experts in IT, maar niet noodzakelijk in redactiewerk. Het communicatieteam geeft met mondjesmaat advies door maar vooral erkenning: diverse incentives zorgen voor de aanmaak van artikels. Elke maand krijgen drie auteurs (van drie verschillende afdelingen) een award op basis van hoe vaak hun artikel werd gelezen. Op kwalitatief vlak kent een marketingjury elk trimester ook een beloning toe aan het best geschreven artikel. Ten slotte wordt een jaarlijkse prijs toegekend aan het populairste artikel!

Voorzie een mediamix

Bij EASI vormt Facebook de hoeksteen van de socialemediastrategie Ė met een bedrijfspagina en een pagina per product. Dit medium spreekt immers het meest een jong doelpubliek aan Ė studenten en professionals Ė die het bedrijf wil rekruteren. Het is ook het ideale kanaal om de waarden gezelligheid en geluk op het werk over te brengen, die de onderneming promoot. Maar de andere media worden niet vergeten: Twitter voor het delen van artikels en live-tweeting tijdens evenementen of conferenties, LinkedIn voor het tonen van de expertise en rekrutering. Instagram, ten slotte, wordt vooral gebruikt voor interne doeleinden: een hecht team verkrijgen.

En overgiet dat alles met een flinke dosis cultuur

EASI is een jonge onderneming (gemiddelde leeftijd van de werknemers: 33 jaar), die actief is in IT, en dat helpt. Maar zonder een CEO, Salvatore Curaba, die zelf sterk actief is op sociale media, hapert alles. Een sterke bedrijfscultuur, toegespitst op persoonlijk engagement, aangeprezen door de CEO (zie ook: Salvatore Curaba: "Geluk en prestatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden") ondersteunt de aanpak ook aanzienlijk.

Hoe gaat u ook met een 'socialemedia'-aanpak van start die aan uw onderneming is aangepast? Volg de Masterclass Agoria Social Media in B2B. In een halve dag leert u de beginselen om succesvol van start te gaan. Volgende sessie: op 17 maart in Brussel.

Deze masterclass wordt ook in het Frans georganiseerd op 24 maart in Charleroi.