Steeds meer marketeers zijn overtuigd dat contentmarketing een doeltreffende en duurzame marketingstrategie is. De eerste stappen zetten is echter niet altijd even eenvoudig. Bij Tobania, een Belgische volwaardige IT-systeemintegrator, ging de overstap gelukkig wel vlot. Hoe slaagde marketing manager Sandra Maggen daarin en welke lessen trok zij uit het afgelegde traject?

1. Breng iedereen op dezelfde golflengte

"Het is belangrijk dat iedereen in het bedrijf in contentmarketing gelooft. Ook de managers van de andere afdelingen binnen het bedrijf moeten mee het bad in. Zij moeten tenslotte de input voor je content leveren. Je overtuigt hen het makkelijkst met concrete, succesvolle voorbeelden. Zo zien ze meteen de meerwaarde in.

Daarna hou je het ijzer warm, door geregeld naar bruikbare input te polsen bij de managers. Bij Tobania verlopen deze contacten meestal bijzonder spontaan, zelfs gewoon in de wandelgangen. Daarnaast zitten we elke maand formeel samen om nieuwe input te verzamelen, zodat de bron niet opdroogt."

2. Stel een contentkalender op

"De contentkalender speelt bij ons een centrale rol. Die bevat alle onderwerpen waarmee we naar buiten willen komen en hoe we dat zullen doen. Het is daarbij cruciaal dat we de juiste content via het juiste kanaal brengen, zodat we ook steeds de juiste doelgroep bereiken."

3. Breng de juiste verhalen

"Voor onze klanten brengen we vaak praktische verhalen, waarin ze zich herkennen. Zoals een blogpost over een afgerond project. Zo zien de klanten hoe we hen kunnen helpen. Daarnaast brengen we ook content over nieuwe evoluties en trends. Zo bieden we concrete meerwaarde aan klanten en prospecten, en tegelijk onderstrepen we dat Tobania ‘helemaal mee’ is.

Aan kandidaat-medewerkers tonen we hoe het is om bij Tobania te werken. Zo verspreidden we recent nog een post op de sociale media over onze stand op een beurs. En brachten we een tijd geleden een blogpost over flexibel werken bij Tobania."

4. Spreek de taal van je doelgroep

"In onze sector is Engels de voertaal. Maar bij contentmarketing werk je beter in de taal van je klanten en prospecten, want dat levert een veel hogere respons op. Zo schreven we in het begin over onze oplossingen voor ziekenhuizen in het Engels, maar we zijn al snel overgeschakeld naar het Nederlands. De positieve impact van die keuze was snel merkbaar."

5. Neem deel aan de masterclass van Agoria

"Toen Tobania n 2014 werd opgericht, waren we al geïnteresseerd in contentmarketing. Maar we hadden slechts een vaag idee over hoe we dit best konden aanpakken. Tot we aan de masterclass van Agoria deelnamen. We kregen niet alleen meer inzicht in de voordelen van contentmarketing, maar werden ook klaargestoomd met tips & tricks en kregen een concreet actieplan voorgeschoteld om er meteen werk van te maken."

Zet ook de stap naar contentmarketing

Benieuwd hoe contentmarketing ook voor uw bedrijf het verschil kan maken? Schrijf u nu in voor de Agoria Masterclass ‘Contentmarketing in b2b’ op 20 april of 12 mei.