Op zondag 22 november vonden op heel wat plaatsen in Vlaanderen en Brussel activiteiten plaats ter gelegenheid van de Dag van de Wetenschap. Agoria was onder meer aanwezig in Het Pand in Gent waar Wilson De Pril, directeur-generaal van Agoria Vlaanderen, samen met o.a. minister van Onderwijs Hilde Crevits en minister van Werk Philippe Muyters het STEM-charter ondertekende.

Het STEM-charter is een initiatief van het STEM-platform. “Dit charter verenigtal wie wil getuigen hoe boeiend, zinvol en maatschappelijk belangrijk de STEM-elementen zijn: wetenschap, techniek, engineering en wiskunde,” legt voorzitter Martine Tempels uit: “De ondertekenaars van dit charter, de ‘STEM-ambassadeurs’, willen de interesse en passie voor STEM stimuleren, de STEM-geletterdheid en -expertise verhogen en de STEM-opleidingen en -beroepen aantrekkelijker maken. Slim en dynamisch kunnen omgaan met wetenschap, techniek, engineering en wiskunde zijn onmisbaar om de uitdagingen van morgen aan te kunnen, individueel en collectief. De STEM-ambassadeurs zullen deze visie ‘STEM voor morgen’ samen uitdragen.”

Concreet verbinden de ondertekenaars van het charter zich ertoe om hun initiatieven pro STEM te versterken, te verruimen, te verbreden en te verdiepen, én ze op mekaar af te stemmen.

Wilson De Pril: “Agoria steunt heel sterk het STEM-initiatief en neemt reeds decennialang het voortouw om de jeugd attent te maken hoe waardevol technische en informaticagerichte studies zijn, niet alleen voor de jongeren zelf maar ook voor de mogelijkheden die dat hen biedt om via innoverende producten o.a. de maatschappelijke uitdagingen zoals op het vlak van energie, milieu, veroudering en gezondheidszorg mee te helpen oplossen. We verwachten dat de Vlaamse regering zich ten volle engageert, ook financieel, om de STEM-acties mee te ondersteunen.”

Nog ter gelegenheid van de Dag van de Wetenschap was Agoria gisteren eveneens aanwezig in het Centraal Station van Antwerpen, waar we de passerende jongeren lieten kennismaken met de interactieve robot Nao. Ze konden er met Nao dansen, voetballen en luchtgitaar spelen, maar ook leren hoe ze Nao moeten programmeren.

(foto: Johan Van Droogenbroeck)