De precisie van een grassprietje, een besparing op werk, tijd en energie en geen afval. Belrobotics heeft voor een revolutie gezorgd op vlak van onderhoud van sportterreinen dankzij zijn innovatieve en unieke oplossing: de robotmaaiers die volledig zelfstandig instaan voor het onderhoud van grote terreinen.

Deze Belgische innovatie is zonder aarzeling gelanceerd op de Europese markt. Sinds begin jaren 2000 bespeelt Belrobotics de markt van robotmaaiers. Vandaag is Belrobotics lid van de Japanse gigant Yamabiko Corporation en een essentiële speler in het onderhoud van sportterreinen met een wereldwijde reputatie. Elk jaar worden in Europa meer dan 500 maairobots van Belrobotics verkocht. In Duitsland worden zo’n 400 voetbalvelden onder handen genomen door de zelfstandige robots die zorgen voor een perfect gemaaid gazon, zonder tussenkomst van personen.

Maar voor dit paradepaardje van de Belgische maakindustrie stopt het hier niet. De ambitie luidt om wereldleider te worden. “Binnenkort willen wij de markten buiten Europa veroveren, de VS en Azië komen in ons vizier”, vertelt Diederick Geerinckx, Sales Director Belrobotics.

Parallel hiermee ontwikkelen de ingenieurs van Belrobotics, in samenwerking met onderzoekscentra en universiteiten, een nieuwe, nog innovatievere generatie robots, voornamelijk op het niveau van de gebruikerservaring. “De transitie die ons te wachten staat, kan je vergelijken met de evolutie van de Nokia 3310 naar de smartphone. Morgen zullen onze robots uitgerust zijn met een intuďtievere interface en een app waarmee je de robot van op afstand kunt bedienen. De robots zullen bovendien in staat zijn om een rapport op te maken van de staat van het terrein. Kortom, wij stappen volledig mee in de wereld van het Internet of Things”, aldus Diederick Geerinckx.

Ontdek andere parels van de Belgische technologische industrie op www.makeitinbelgium.be