De lancering van de EN45545-norm is een uitdaging voor treinbouwers en hun leveranciers op vlak van innovatie in hun waardeketen. Voldoen aan de aangepaste samenstelling voor bekledingsmateriaal volgens EN45545 vergt een arbeidsintensieve activiteit.


Als de ontwikkeling van de geschikte samenstellingen en bekledingsmateriaal voortdurend achterop geraakt, dreigt de verwerkende industrie uit de markt geprijsd te worden. De inzet van lichtgewicht constructie voor treinen zal bovendien afgeremd worden.

Ondertussen bestaan verschillende belangrijke R&D opportuniteiten om deze uitdaging het hoofd te bieden. Meer bepaald door het gebruik van de onontgonnen knowhow van partners uit de waardeketen waaronder fabrikanten die actief zijn in sectoren met gelijkaardige strenge normen, zoals de luchtvaartindustrie.

Op 13 oktober 2017 zal de IBN Composites cluster, tijdens de EU-conferentie over brandveilig plastiek en stoffen, enkele interessante resultaten delen over de analyse van het stappenplan, dat opgemaakt werd met eindgebruikers zoals onder meer Bombardier. Er zullen enkele voorbeelden gepresenteerd worden van complexe materialen en trends in zowel thermoplastische als thermogeharde composieten. Deze analyse kan het publiek en geďnteresseerde stakeholders inspireren om mee te stappen in het R&D verhaal dat 100% ‘market pulled’ is. Dit kan ook boeiend zijn voor andere sectoren, zoals de bouw (bekleding in de bouw), scheepsbouw en de offshore industrie.