Hoe kunnen ondernemingen slagen in hun digitale transformatie? We vroegen het aan Pierre Lorquet, Managing Director van Capgemini Consulting en expert op het domein van digitale transformatie. Zijn antwoord was bijzonder inspirerend!


De digitale revolutie heeft onze maatschappij en in het bijzonder onze economie ingrijpend veranderd. Vele ondernemingen willen dan ook vóór alles slagen in hun digitale transformatie.

Een ambitieuze doelstelling, maar hoe pak je zo’n gewichtige uitdaging aan? Het antwoord op die vraag krijgen we van Pierre Lorquet, Managing Director van Capgemini Consulting en expert in digitale transformatie, van het bepalen van de strategie tot de implementatie.

Volgens een recente studie heeft 88% van de IT-beslissers te maken met digitale-transformatieprocessen of zal dat de komende drie jaar het geval zijn. Hoe zit het in België?

Pierre Lorquet: “Digitale transformatie staat uiteraard ook op de agenda van de Belgische CIO’s, maar het eigenlijke concept van die transformatie kan sterk verschillen naargelang van de digitale maturiteit van de onderneming. Tegenover de ‘beginners’, die nog de juiste strategie zoeken, staan de verst gevorderde spelers, die al digitale oplossingen leveren en die hun organisatie met succes hebben omgevormd om een duurzaam operationeel model te garanderen. Zowel in België als daarbuiten zijn de koplopers te vinden in de automobiel, bijv. Audi, in de banksector, zoals Belfius en BNP Paribas, of nog in de hightech, met reuzen zoals Amazon, Google en Uber, naast Belgische ontwerpers van bijzonder interessante apps, zoals Spott of Payconiq. Maar ook in andere sectoren beweegt er wat, want uiteindelijk heeft iedere bedrijfstak zijn goede leerlingen. Daarnaast bepaalt iedere onderneming de specificiteit van haar digitale transformatie. Zo mikken sommige bedrijven op groei, terwijl andere de kosten willen drukken om winst te maken of evolu

Heeft de businesscontext invloed op de digitale prioriteiten van een onderneming?

Pierre Lorquet: “Ja. Een b2c-bedrijf zal bijv. inzetten op de kwaliteit van de digitale ervaring van de eindklant, die al gewend is om zijn transacties met een muisklik te regelen en die steeds veeleisender wordt. In b2b zal de nadruk eerder gelegd worden op digitalisering van de interne operaties, d.i. een van de laatste hefbomen om de winst te vergroten. Een voorbeeld daarvan is de sterke ontwikkeling van IoT-oplossingen (Internet of Things), waarbij industriële uitrusting met data-applicaties wordt verbonden zodat realtimemonitoring of predictieve maintenance mogelijk worden.”




Wat zijn de grote uitdagingen van een geslaagde digitale transformatie?

Pierre Lorquet: “Het belangrijkste is dat je in het digitale-transformatieproject moet kunnen rekenen op de volle steun en betrokkenheid van de board van de onderneming. Je moet die board dus eerst bewust maken van het potentieel van een digitale transformatie voor de onderneming en haar markten. Zodra je je hebt verzekerd van die steun – en van de investering die daarbij hoort – moet je een duidelijke visie op middellange en lange termijn uitwerken en een Chief Digital Officer aanstellen. Die CDO moet het volledige project aansturen op basis van een multisilo-aanpak. Dat betekent dat ieder digitaal project van ieder departement duidelijk moet worden geïntegreerd in de algemene strategie en de doelstellingen van de digitale transformatie moet helpen realiseren. Daarnaast moet je de uitvoeringssnelheid aanpassen aan die van digitale projecten, waarvan de looptijd niet meer in maanden maar in weken wordt geteld. Dat kan bijv. door het agile-model toe te passen, maar ook daar is iedere onderneming anders! Wees ook niet bang om fouten te maken, want die zijn onlosmakelijk verbonden met het digitale-transformatieproces.”

Een laatste tip?

Pierre Lorquet: “Hou in de gaten wat er speelt want de context verandert voortdurend – en bovendien steeds sneller! Je kunt daarvoor terecht bij Agoria en zijn digitale partners, maar uiteindelijk hebben alle actoren de gewoonte om hun visie en oplossingen te delen: bureaus voor strategische consultancy, softwareontwikkelaars, start-ups … Capgemini Consulting doet dat bijv. via zijn website. Informatie over digitale transformatie vind je natuurlijk ook iedere dag in de pers, tijdens events of op websites van publieke spelers zoals Digital Belgium, Smart Grid Flanders of Digital Wallonia.”

 

 Meer weten over een geslaagde digitale transformatie?


Pierre Lorquet zal ook onze vip-spreker zijn in de opleidingscyclus "Digital Value and Agility: get ready to face the challenge" van Agoria Academy. Tijdens de vier sessies van de cyclus zal telkens één onderwerp m.b.t. digitale transformatie worden behandeld: 

- Digitale transformatie als hefboom voor groei en rentabiliteit
- Klantervaring (of Digital Customer Experience)
- Operationele excellentie (of Digital Operations)
- Het nieuwe ondernemingsmodel (New Business Model)

De volgende cyclus start op 7 september 2017 in Herentals.
Meer informatie en inschrijven.