Kinderen via workshops buiten de schooluren warm maken voor techniek, technologie en programmeren. Dat is waar STEM-academies, een verzamelnaam voor uiteenlopende initiatieven, voor staan. Zo maken 11- en 12-jarige meisjes en jongens in de Techniekacademies in West-Vlaanderen in een heus technologielabo kennis met technologisch gereedschap en nieuwe materialen en zetten ze zelf technische systemen in elkaar. Ze worden begeleid door vrijwillige techniekmentoren: leerkrachten, werknemers uit een bedrijf of andere ervaren technici. Bij CoderDojo leren 7- tot 18-jarigen in gratis workshops programmeren, ook hier onder begeleiding van vrijwilligers. CodeFever is een betalend iniatief waar kinderen tussen 9 en 15 jaar van programmeerlessen volgen. De focus ligt op het computationeel leren denken.

STEM-actieplan Vlaamse regering

De STEM-academies worden verzameld in het STEM-academie netwerk. Dit wordt gecoördineerd door Technopolis,het Vlaamse doecentrum voor wetenschap en technologie in Mechelen. Al meer dan 90 organisaties sloten zich bij het netwerk aan. Ook wordt via het STEM-academie netwerk de opstart van nieuwe activiteiten gestimuleerd, zodat nóg meer kinderen kunnen deelnemen aan een STEM-activiteit in hun eigen buurt. Het STEM-academie netwerk is een onderdeel van het STEM-actieplan van de Vlaamse Regering. Met dit plan wil de regering het dreigende tekort aan wetenschappelijke en technische profielen op de arbeidsmarkt opvangen. Het belang van de STEM-academies wordt door de Vlaamse regering erkend: In 2016 maakten Vlaams ministers Hilde Crevits en Philippe Muyters € 160.000 vrij om de leden van het STEM-academie netwerk te steunen. Dit jaar werd dat bedrag opgetrokken naar € 305.000.

Initiatieven met impact

Agoria is enthousiast over deze initiatieven omdat ze naar aanpak en naar schaalgrootte een reële impact hebben. Via STEM-academies, Techniekclubs, programmeerclubs en andere gelijkaardige ‘doe’-initiatieven krijgen jongeren de smaak van techniek, technologie en programmeren werkelijk te pakken. Dit is een belangrijke stap om hun technologisch talent verder te ontwikkelen en voor een technologische studiekeuze te gaan.

De omvang van het STEM-academienetwerk is niet te onderschatten. 
Enkele cijfers: In 2016 werden via het STEM-academienetwerk:

  • 662 unieke activiteiten aangeboden;
  • 1.227 reeksen voorzien;
  • 209.996 uren gespendeerd aan buitenschoolse STEM-activiteiten;
  • 26.354 kinderen bereikt.

Honger naar STEM & ICT

En de honger van de jongeren is niet gestild. Momenteel is op verschillende plaatsen de vraag naar buitenschoolse STEM-activiteiten groter dan het aanbod. Agoria ondersteunt de uitbreiding van het aanbod financieel, zodat nog meer kinderen en jongeren over heel Vlaanderen hun technologisch talent op een aantrekkelijke wijze kunnen ontdekken. Agoria werkt ook aan een initiatief om de jongeren via de STEM-academies in contact te brengen met technologiebedrijven.

Een STEM-academie steunen?

Ook uw bedrijf kan een STEM-academie in de buurt of rond een bepaald thema ondersteunen. 
Kan uw bedrijf technisch materiaal ter beschikking stellen? Heeft uw organisatie gemotiveerde werknemers met kennis en knowhow die een STEM-activiteit willen begeleiden? Op www.stem-academie.be vindt u meer informatie. Neem gerust ook contact op met Veerle Vermeulen (veerle.vermeulen@agoria.be).