BelgiŽ is dan wel klein in oppervlakte, aan grote economische ambities ontbreekt het ons zeker niet. Met troeven zoals twee belangrijke havens, een twee- of zelfs meertalige bevolking en een goed uitgebouwd logistiek netwerk zijn we voor veel overzeese investeerders een prima toegangspoort naar het Europese continent.

En ook onze eigen bedrijven treden maar al te graag en met open vizier de wereldmarkt tegemoet:

  • Om zich in de geglobaliseerde wereld te verzekeren van best-in-class partnerships voor samenwerking en innovatie, bijvoorbeeld.
  • Of om zich strategisch te verankeren in duurzame, op proces- en kostenefficiŽntie gerichte toeleveringsketens.
  • Of ook, minstens zo belangrijk, om met hun eigen producten en diensten voet aan de grond te krijgen in de grote buitenlandse afzetmarkten.

Wist je bijvoorbeeld dat onze Belgische technologiebedrijven alleen al in 2016 een gezamenlijke omzet van 121 miljard euro realiseerden, waarvan 52% (of 63 miljard euro!) in het buitenland? Onze belangrijkste exporterende technologiesectoren zijn Mechanical Engineering (13 miljard euro omzet, waarvan 88% export), Automotive (18 miljard euro omzet, waarvan 87% export) en Electrical engineering (4 miljard euro omzet, waarvan 60% export). Van een essentiŽle levensader voor onze economie gesproken! (Bekijk zeker ook onze infografiek over de Belgische export).

Samen met onze technologiebedrijven zijn we er ons bij Agoria van bewust dat het westerse model van vrijhandel nog altijd veruit de beste manier is om de welvaart die we vandaag binnen Europa kennen, te behouden en zelfs nog te versterken.

Maar wat dan met de buitenlandse concurrentie?

Zijn onze bedrijven daar wel opgewassen tegen? Zullen we niet steeds meer onder druk komen te staan van goedkopere alternatieven voor onze producten uit lageloonlanden? Is onze regelgeving wel voldoende afgestemd op de moderne, mondiale 24-uurseconomie? En hebben we wel voldoende talent in onze arbeidsmarkt om onze bedrijven op kruissnelheid te houden bij de uitvoering van hun ambitieuze plannen?...

Geen gemakkelijke vragen, dat klopt. Maar de realiteit is in elk geval dat we vandaag in een geglobaliseerde wereld leven waarin de concurrentie van overal komt. Het heeft geen zin om dat te ontkennen. Meer nog: als we ons in die wereld de grote economieŽn voorstellen als steden, dan heeft BelgiŽ in verhouding hooguit de schaalgrootte van een dorp, en Europa in het beste geval die van een middelgrote gemeenteÖ En als dan de voorspellingen over de demografische evolutie die ongelijke verhoudingen alleen maar scherper maken? Tja, dan is het aan ons en aan niemand anders om in die globale context onze plaats te verdienen en te verdedigen.

Wat hebben we daarvoor nodig?

In de eerste plaats een beleid dat ondernemers steunt en bedrijven die welvaart willen creŽren een duwtje in de rug geeft. En in een iets ruimere context: faire en gelijke spelregels, die bovendien gelden voor iedereen. Want als de spelregels ongelijk aanvoelen, creŽert dat een gevoel van oneerlijke concurrentie. En dat is op zijn beurt een voedingsbodem voor ontevredenheid, die de deur openzet voor populisme en drastische, zelfs flagrant protectionistische maatregelen. En die kunnen we in een klein landje als het onze eigenlijk missen als kiespijn!

Helaas, dat laatste is misschien wel buiten de internationale politieke ontwikkelingen gerekend. Zal de recente Brexit vooral de Britse economie treffen of delen straks misschien ook onze bedrijven in de klappen? Moeten we ons zorgen maken over andere uitdagingen, zoals de steile opmars in de voorbije jaren van verre overzeese economieŽn zoals China en India? En wat te denken van het nieuwe handelsbeleid van een van onze belangrijkste internationale handelspartners, de Verenigde Staten onder Donald Trump? CreŽert hij een bedreiging of juist een voedingsbodem voor nieuwe, misschien onvermoede kansen voor onze bedrijven?

Laat u samen met mij meevoeren op een inspirerende ontdekkingstocht waarbij we onze eigen verwachtingen en inzichten toetsen aan de visies van 6 experts van internationale allure, waaronder de Amerikaanse ere-ambassadeur Howard Gutman (keynote 1) en voormalig Europees Commissaris Neelie Kroes (keynote 2).†

Afspraak op 17 mei 2017 in BluePoint Brussels voor Agoriaís Corporate Event 2017.†Schrijf vandaag nog in, dan bent u zeker van uw plaats!

Reageer op dit artikel