Julien De Smedt†is zonder twijfel een van de meest talentvolle Belgische architecten van zijn generatie, maar zoek niet naar wat hij in BelgiŽ heeft verwezenlijkt, want dat is niet veel. Het zijn vooral ScandinaviŽ, Duitsland, Zuid-Oost-AziŽ, Frankrijk... die tot dusver van zijn talenten hebben genoten. Maar dat kan veranderen. Dat is althans een van de zaken die hij zelf wil. En dat is een van de redenen waarom hij vorige week in Brussel bij Agoria te gast was.†

We ontmoetten hem met enkele lidbedrijven van de Building & Urban Technology Club, waarvan enkelen trouwens al met hem werken (leveranciers, studiebureausÖ). Hij gaf ons zijn visie over architectuur en stedenbouw - twee onlosmakelijk met elkaar verbonden zaken - met deze vraag: Hoe moeten we de grote uitdagingen van de steden van morgen aanpakken? De grootste uitdaging is de bevolkingsconcentratie in de steeds groter wordende steden.† We onthouden vijf ideeŽn die zijn werk aansturen:

1/†Gaan waar niemand heen wil

Volgens de architect moeten deze dichtbevolkte gebieden ons ertoe brengen meer te halen uit wat al gebouwd is, maar ook uit waar nog niet gebouwd is: dat wil zeggen, ons interesseren voor de plaatsen waar niemand wil bouwen omdat ze ogenschijnlijk geen mogelijkheden bieden. Als voorbeeld geeft hij het Harbour Bath Project in Oslo: in een land waar de winter negen maanden duurt, hadden ontwikkelaars geen aandacht voor deze zone in de schaduw van twee grote gebouwen. "We hebben geprobeerd om deze beperking te omzeilen. De oplossing? Het water op gaan om ons te verwijderen van het beschaduwde gebied." (zie onderstaande foto)

The Bath Harbour (Oslo)

2/†Doeltreffend zijn

De overheden investeren grote bedragen in infrastructuurprojecten: waarom de mogelijkheden niet vertienvoudigen door hen extra doelstellingen toe te wijzen? Infrastructuur en architectuur combineren, dat is wat JDS Architects heeft gedaan met het project "The Mountain" in Denemarken, dat de bouw van een parking combineert met woningen. Een plaats die alle inwoners van de stad - en niet alleen de bewoners - zich hebben toegeŽigend en die op dit ogenblik integraal deel uitmaakt van hun leefomgeving.

The Moutain (Danemark)


3/†De stedelijke vrijgevigheid ontwikkelen

De visie van Julien De Smedt lijkt buitengewoon sociaal: "Onze projecten zijn niet bedoeld voor enkele bevoorrechte mensen. Wij willen altijd dat onze projecten zich in hun omgeving integreren en dat uiteindelijk iedereen ervan profiteert." Het architectenbureau heeft zich door deze redenering laten leiden toen het voorstelde om wat aanvankelijk een standaard gebouwenblok zou worden volledig 'uit te bouwen'. Doel: dat alle bewoners van de toekomstige appartementen van zeezicht kunnen genieten.


4/ Durven

We moeten vaststellen dat Brussel niet de architecturale of stedenbouwkundige projecten heeft die ze verdient. Het gebrek aan durf en de schrik om te doen 'wat nog nooit eerder werd gedaan' zijn volgens Julien twee redenen. "Te veel mensen denken dat herhalen wat men al kent doeltreffender en rendabeler is. Ik denk daarentegen dat zich afzetten tegen stereotiepe ideeŽn en gewoonten - door zichzelf opnieuw uit te vinden - de mogelijkheid biedt om de projecten te optimaliseren. Maar het is moeilijk om iedereen daarvan te overtuigen, vooral wie de kas beheert en ten onrechte denkt dat innovatie tot een faillissement leidtÖ"

"The Mountain":De helft van de appartementen in dit project, dat volledig van het normale stramien afwijkt,†werd in ťťn dag verkocht.Het innoverendste project dat de promotor ooit startte, is dus ook het rendabelste gewordenÖ



5/†Om duurzaam te zijn, moeten projecten worden ontwikkeld waarvan de mensen houden

Uiteraard moeten passieve gebouwen en energiebesparing worden gepromoot. Julien De Smedt beweert niet het tegendeel. "Maar de regelgeving is niet altijd beproefd. Een passief gebouw waarin geen mensen willen wonen, zal nooit duurzaam zijn omdat het uiteindelijk zal worden verlaten en zelfs worden gesloopt, wat een aanzienlijk verlies van geld en energie oplevert. †Het gebouw moet eerst en vooral goed bedacht zijn zodat het mensen bevalt. Het kan vervolgens altijd worden verbeterd op het vlak van energie-efficiŽntie: isolatie, nieuw verwarmingssysteem/HVAC, enz."

Holmenkollen Skijump (Oslo)

Kan een Belgisch architectenbureau een skischans in Noorwegen bedenken en bouwen? Duidelijk wel. Dit paradepaardje, zowel voor de stad als voor JDS Architects, is geen eenvoudige sportinfrastructuur. Het gaat om een algemeen project dat zich in de omgeving integreert. Het overstek en de afwezigheid van een drager beperken zijn impact op het milieu, en via het platform bovenaan kan het grote publiek genieten van een zicht op de hele stad en de fjorden.†

JDSA heeft een dertigtal gebouwen en 1.000.000 m≤ aan projecten ontwikkeld.JDSA staat met 45 landen in contact en heeft kantoren in Kopenhagen, Sjanghai, en binnenkort in New York en uiteraard Brussel!†Ze houden zich met diverse projecten bezig, maar voornamelijk woningen en openbare projecten. Nieuw is dat ze in 2017 zullen werken aan 300.000 m2 kantoren.†Meer informatie over de projecten van JDS Architects†Ė†cv van Julien De Smedt

Reageer op dit artikel