“De eerste bemande missie naar Mars kan ons de sleutels bieden tot het antwoord op een existentiële vraag: is er behalve hier op Aarde nog meer leven in het heelal?” Niemand minder dan burggraaf Dirk Frimout, op 24 maart 1992 de eerste Belg in de ruimte, was vorige donderdag de keynotespreker op Agoria’s jaarlijks Limburgevent. Verslag en foto’s!

“Een bemande missie naar Mars is een prachtig plan dat tot ieders verbeelding spreekt: als technologisch huzarenstukje, als boost voor vele economieën maar vooral ook als begeesterend project dat mensen en landen kan verenigen rond een gezamenlijk doel.” Niemand minder dan burggraaf Dirk Frimout, op 24 maart 1992 de eerste Belg in de ruimte, was vorige donderdag de keynotespreker op Agoria’s jaarlijks Limburgevent voor onze lidbedrijven uit de provincies Antwerpen en Limburg.

Op de luchtmachtbasis Kleine Brogel in Peer onthaalde hij de ruim 100 aanwezigen op een massa interessante weetjes over de rode planeet, waarvan de geologische evolutie en de klimaatcyclus merkwaardig gelijklopend blijken met die van onze planeet: wist u bijvoorbeeld dat ook Mars seizoenen kent, dat een “dag” (de tijd nodig om rond de eigen as te draaien) er ongeveer even lang duurt dan een aardse dag maar een jaar (de tijd nodig om een omloop rond de zon te voltooien) ongeveer 687 aardse dagen?

Volgens Dirk Frimout is Mars de meest voor de hand liggende volgende bestemming bij de uitbreiding van de menselijke aanwezigheid in de ruimte. Ook Mars had immers ooit, zoals onze planeet, alle elementaire vereisten voor het ontstaan van leven. Nader onderzoek door astronauten ter plaatse (en niet alleen door robotverkenners zoals de in 2012 gelande Curiosity Rover), zal ons dus enorm veel bijleren en misschien zelfs de sleutels bieden tot het antwoord op een existentiële vraag: is er behalve hier op Aarde nog meer leven in het heelal?

Maar vooraleer het effectief zover is en we de bestaande plannen voor een bemande missie daadwerkelijk kunnen uitvoeren, zullen evenwel nog belangrijke obstakels moeten overwonnen. Een missie heen en terug zal bijvoorbeeld minimaal 2,8 jaar duren, zo benadrukte onze gastspreker: “Dat betekent onder meer dat de astronauten, in tegenstelling tot de Maan-reizigers in 1969, geen eigen voorraden voedsel en terugkeerbrandstof zullen kunnen meenemen. We spreken hier dus niet over backpackers, maar over echte ontdekkingsreizigers.” Andere uitdagingen zijn o.a. de bescherming van de bemanning tegen de extreme omgeving (straling!), de aanpak van eventuele mechanische defecten of acute gezondheidsproblemen, en de algemene organisatorische en technische complexiteit van de hele onderneming. 

Frimout: “Toch ben ik bijzonder hoopvol gestemd. Ja, we zullen nog veel nieuwe technologische oplossingen moeten bedenken, maar anderzijds zijn de voorbereidingen nu eindelijk echt uit de startblokken. Ook de politieke wil groeit zienderogen. Als land dat het meest aan ruimtevaart spendeert zal de VS de leiding nemen, maar tegelijk kan zo’n grootschalig project alleen door internationale samenwerking verwezenlijkt worden. Er liggen dus zeker ook kansen voor onze Europese ruimtevaartindustrie.”

Bekijk hier alle foto’s van Agoria’s Limburgevent 2016.

Naast Dirk Frimout waren ook Peter Reynaert, managing director van Sabca Limburg, en Sam Waes, consultant innovation & design bij Verhaert New Products & Services, gastsprekers op het Limburgevent 2016. Zij legden in hun presentaties de nadruk op het belang van ruimtevaartprojecten voor de Belgische economie. Enkele take-aways:

Ruimtevaart = economische return
en kansen voor bedrijven!

1

Wie zegt dat de ruimtevaart te duur is, vergist zich schromelijk, want ze is een directe bron van tewerkstelling en welvaart. Ook in ons land. Peter Reynaert: “België financiert 1,018 miljard euro van het Europees ruimtevaartagentschap ESA tussen 2013 en 2018. Daar staat echter tegenover, zo becijferde de OESO, dat er voor elke aldus geïnvesteerde euro een directe return is naar de economie van 1,4 tot 4,9 euro.”

2

De ruimtevaartafdeling van Sabca zelf, dat daarnaast ook onderdelen bouwt voor de civiele en militaire luchtvaart, realiseert 30% van de totale omzet van de groep en stelt 340 mensen te werk.

3

Peter Reynaert: “Het is onze ervaring dat veel van de technologieën die voor de ene markt worden ontwikkeld, tot spin-offs en dus nieuwe activiteiten leiden in vervolgprogramma’s en andere sectoren.” Een concreet voorbeeld zijn o.a. de ISA’s (complexe servosturingen) die Sabca ooit ontwikkelde voor de F16-straaljagers: diezelfde kennis en kunde past het bedrijf nu toe voor de Ariane 5-raket.

4

Innovatieconsultant Verhaert New Products & Services werd enkele maanden geleden door het Europese ruimtevaartagentschap ESA aangesteld voor de implementatie van zijn Europees ‘technologie transfer initiatief’. Dit programma heeft als doel de Europese industrie te versterken door nieuwe zakelijke opportuniteiten te identificeren en te ontwikkelen die gebruikmaken van technologie die werd ontwikkeld in de ruimtevaartprogramma’s van ESA. De concrete opdracht van Verhaert bestaat erin nieuwe toepassingen van ruimtevaarttechnologie te helpen doorbreken in diverse industriële sectoren. Lees hier meer.

5

Sam Waes: “Zit u met vraagstukken rond productontwikkeling of concrete innovatieprojecten? De kans is groot dat de ruimtevaartindustrie uw probleem kan oplossen.”

Reageer op dit artikel