Digital transformation - case study 1: Bij Van Hoecke NV, expert in functioneel meubelbeslag, werken mens en machines hand in hand om massaal gepersonaliseerde producten te produceren. Dankzij een indrukwekkende digitale transformatie steeg de omzet de voorbije 5 jaar met 23% en kon het personeelsbestand met 75% worden uitgebreid.

Beschrijving

De familiale kmo Van Hoecke NV werd in 1967opgericht in Sint-Niklaas. Sindsdien groeide het bedrijf uit van verdeler van meubelbeslag voor de lokale markt tot producent en internationale speler.

De onderneming positioneert zich in de markt als "expert in functioneel meubelbeslag". Hierbij ligt de nadruk op functionele componenten die het meubel een beweging meegeven: draaien, schuiven, klappen. Het productaanbod bestaat uit drie dominante productgroepen:

  • scharnieren voor draaideuren
  • klapsystemen voor bovenkasten
  • ladesystemen voor onderkasten

Uitdagingen

Hoe kon Van Hoecke in België ”mass customization” aanbieden aan zijn klanten?

Aanpak

In het transformatietraject van Van Hoecke stonden robotisering, automatisering en digitale technologische innovatie centraal, ten dienste van de klant, het personeel en het product. 

Project highlights

Peter Van Hoecke wilde vraaggedreven en op maat van de individuele eindklant produceren en tegelijk de kortst mogelijke levertijden garanderen aan zijn rechtstreekse klanten, meestal schrijnwerkers. Om dit te realiseren, besloot hij zijn fabriek te digitaliseren. Zo kunnen klanten zelf orders ingeven en wijzigen en producten personaliseren. Mens en machine werken in de fabriek ondertussen hand in hand om gepersonaliseerde producten in massa’s te produceren.

Om de wensen van de eindklant digitaal te capteren, wordt gebruikgemaakt van de ‘Van Hoecke online-configurator'. Dit web-based communicatie-systeem beheerst de volledige complexiteit van het aanbod en stuurt vervolgens de volledige productieflow aan van machine naar machine. Het productieschema wordt afgestemd op de digitaal binnenkomende bestellingen en de beschikbare productiecapaciteit, rekening houdend met energie- en afvalefficiëntie.

De robots in het productieproces worden constant gevoed met digitale data, teneinde deze slimmer te laten produceren. Deze communicatie wordt mogelijk gemaakt door de halffabrikaten te voorzien van RFID’s (Radio frequency identification) tijdens het productieproces.

De rol van de operator in deze zeer adaptieve productie is geëvolueerd van een uitvoerende naar een proces-bewakende functie binnen een zelfsturend team. Dit wil zeggen dat operatoren dagdagelijks binnen het team hun werk volledig zelfstandig organiseren.

Gerealiseerde doorbraken (cijfers)



Het transformatieverhaal van Van Hoecke is een waar succes. De voorbije 5 jaar steeg de omzet van het bedrijf met 23% en nam zijn personeelsaantal met maar liefst 75% toe (van 114 naar 225 medewerkers).

In de fabriek kunnen ondertussen 43.000.000.000.000 (jawel, 43-duizend miljard!) verschillende combinaties van de band rollen met een gemiddelde doorlooptijd van slechts drie dagen. Zodoende is Van Hoecke in staat om dagelijks aan 4000 klanten te leveren. Dit betekent 70 ton aan meubelbeslag en meer dan 9000 pallets. Door de implementatie van de ‘online-configurator’ zijn er bovendien geen tussenvoorraden meer.

Uit het transformatieverhaal van Van Hoecke NV in Sint-Niklaas blijkt dat digitalisering en robotisering van productieprocessen opportuniteiten creëren om nieuwe producten te maken en nieuwe markten te bereiken, met een toenemende omzet en werkgelegenheid als gevolg.

Dit artikel kadert in een reeks blogs rond Digitising Manufacturing, één van de Innovatieve BedrijfsNetwerk-projecten die financieel mee door de Vlaamse overheid ondersteund worden.